Het kan zijn dat uw arts u negatieve druk therapie heeft voorgeschreven. U krijgt deze behandeling omdat u een chronische wond of grote wond heeft die moeilijk geneest, bijvoorbeeld een doorligwond of diabetische voet. De behandeling helpt u bij een snellere en betere genezing van uw wond. Negatieve druk therapie vindt deels in het ziekenhuis en deels thuis plaats.
Bij negatieve druk therapie wordt er gebruikt gemaakt vacuüm. Dit vacuüm wordt gecreëerd door een pomp en een soort spons (afhankelijk van de soort pomp). De pomp zorgt voor een negatieve druk op uw wond. Daardoor wordt er vocht uit uw wond getrokken, dat (via de spons) wordt doorgegeven aan een slang. Deze slang voert het vocht af naar een opvangbeker. De negatieve druk therapie zorgt ervoor dat de wond minder diep wordt en stimuleert de doorbloeding en de aangroei van nieuw weefsel, waardoor de wond beter kan genezen.
Negatieve druk therapie wordt voorgeschreven door een behandelaar in het ziekenhuis. Soms gebeurd op een verpleegafdeling en soms bij een bezoek op de polikliniek. Hoe gaat de behandeling verder in zijn werk? Dat is afhankelijk van de soort pomp die u voorgeschreven krijgt. De behandeling van de meeste soort pompen gaat als volgt:
Nadat de pomp is aangelegd, blijft u 24 uur per dag aangesloten op het systeem. Afhankelijk van uw situatie kan het zijn dat u een paar dagen of misschien zelfs een paar weken aangesloten blijft. Uw behandelaar bepaalt wanneer de therapie wordt beëindigd.
Afhankelijk van de soort pomp wordt de wondbedekker wordt twee à drie keer per week vervangen. Dit gebeurt thuis (door de thuiszorg) of in het ziekenhuis, door een (wond)verpleegkundige. Het is belangrijk dat u 24 uur per dag verbonden blijft met de pomp, omdat er anders bacteriën kunnen ontstaan in de wond en de genezing daardoor juist achteruit in plaats van vooruit gaat.
Krijgt u negatieve druk therapie? Dan heeft u verschillende hulpmiddelen nodig. De vacuümpomp zelf krijgt u te leen van het ziekenhuis. De overige hulpmiddelen krijgt u in eerste instantie ook via het ziekenhuis, maar u moet deze hulpmiddelen daarna zelf bijbestellen. Dat doet u via Bosman. U bent zelf verantwoordelijk voor het beheer van deze hulpmiddelen. Controleer dus regelmatig of u over voldoende materiaal beschikt. Als u gebruik maakt van thuiszorg, kunt u ook afspreken dat de thuiszorg uw bestellingen verzorgt.
Naast de pomp heeft u, afhankelijk van de soort pomp, de volgende hulpmiddelen nodig:
Ook als u uw verband in het ziekenhuis laat verwisselen, moet u meestal deze materialen zelf meenemen. Voldoende voorraad is dus handig, zorg ervoor dat u altijd minstens 1 pakket op voorraad houd.
U bestelt deze hulpmiddelen eenvoudig bij Bosman, via het gratis telefoonnummer 0800-0662. Wij adviseren u om tijdig uw voorraad te controleren en eventueel benodigde materialen te bestellen. Zo weet u zeker dat u de rest van de week en het weekend voldoende op voorraad heeft.
Het kan zijn dat tijdens de verzending uw wondmaterialen zijn beschadigd. Of dat u bent genezen. Of dat het wondbehandelplan er anders uit is gaan zien waardoor u andere materialen moet gaan gebruiken en u nog wondmateriaal over heeft. Deze kunt u gratis aan ons retourneren.
Is er met uw bestelde wondmaterialen onverhoopt iets niet in orde, of heeft u wondmaterialen over? Dan kunt u deze materialen gratis aan ons retourneren.
Het retourneren van wondmaterialen gaat heel eenvoudig. U neemt binnen 10 dagen contact op met de Klantenservice van Bosman via 0800 – 0662. U ontvangt van de medewerker die u aan de lijn heeft een retournummer. Dit nummer vult u in op de Garantiebrief die u bij uw bestelling heeft ontvangen. Zonder dit nummer kunnen wij de retourzending niet in behandeling nemen. De Garantiebrief staat afgedrukt op de achterkant van de pakbon, die u bij uw bestelling vindt. Stuur deze brief samen met de artikelen die u wilt retourneren naar:
Bosman t.a.v Klantenservice
Antwoordnummer 13049
5600 VE Eindhoven
Het retourneren van artikelen is gratis.
Wanneer de negatieve druk therapie wordt stopgezet, kunt u met ons contact opnemen via het gratis telefoonnummer 0800-0662. Wij leggen u dan graag uit hoe dit in zijn werk gaat.
Heeft u ideeën of tips over onze hulpmiddelen of dienstverlening? Dan horen wij dat graag van u. Op basis van uw opmerkingen kunnen wij onze dienstverlening nog beter afstemmen op uw wensen. Op de Garantiebrief kunt u uw opmerkingen aan ons meegeven. Bellen of mailen kan natuurlijk ook. Bel gratis 0800-0662 of mail naar mijnervaring@bosman.com.